نرم افزار تحت وب یا Web Based چیست؟

آقای اصغری سه‌شنبه 1398/11/01
نرم افزار تحت وب یا Web Based چیست؟

نرم افزار تحت وب یا Web Based چیست و چه مزیت هایی نسبت به نرم افزارهای تحت ویندوز دارد؟

این نرم افزار نوع خاصی از نرم افزارهای کلاینت و سرور هستند که روش طراحی و توسعه آنها نسبت به نرم افزارهای ویندوزی مدرن تر و توانا تر است، نرم افزار تحت وبروی کامپیوتر کلاینت نصب نمی شود و کاربر با استفاده از Browser های مرسوم مانند (گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا، اکسپلورر) به آن دسترسی پیدا می کنند و از یک هسته پایدار بهره می برند و با تغییر در عملکرد یا آپدیت برای همه کاربران در سطح شبکه جهانی اینترنت تغییر می کند.

سرعت دسترسی به نرم افزار تحت وب یا web based از سرعت و عملکرد بسیار بهتر و مطلوب تری برخوردار است و میتواند با استفاده از موبایل، تبلت و لپ تاپ و هر دستگاهی که اجازه باز کردن صفحات اینترنتی را می دهند مانند تلویزیون های هوشمند از قابلیت های آن بهرمند شد.

طراحی و تنوع در روش های طراحی در اینگونه نرم افزارهای بسیار متنوع و مدرن است تا جایی که شرکت های بزرگ نرم افزاری مانند گوگل راه حل هایی برای بهبود بخش UI وب اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای تحت وب ارائه کرده اند که در نسخه های Windows Form دیده نمی شود.

یک پایگاه داده برای همه کاربران از دیگر ویژگی های تحت وب بودن است همه عملیات از قبیل عضویت، تراکنش های مالی، سفارشات، رزرو ها در یکجا قرار می گیرند و این مهم موجب حذف پراکندگی و تکرار اطلاعات می شود، از سویی پشتیبان گیری از این پایگاه داده به سادگی قابل انجام خواهد بود.



بیشتر بخوانیم: ERP و مزایای استفاده از آن



سایت هایی که در پروتکل های وب (http و https) اجرا می شود می توانند حامل تصاویر و مطالب باشد در حالی که نرم افزارهای تحت وب از پیچیدگی و الگوریتم های ریاضیاتی و محاسباتی متنوعی برخوردار است. یکپارچه بودن و دسترسی در هر زمان و هر مکان از دیگر مزیت ها و دلایل استفاده از این نوع تکنولوژی است.

به طور مثال سرویس هایی اینترنتی که گوگل یا فیسبوک دارد به عنوان یک وب اپلیکیشن هستند، ارتباط با پایگاه داده های قدرتمند مانند Oracle ،mysql ،sql server و انجام گزارشات حرفه ای است که این تکنولوژی برای ما فراهم کرده است.

سرعت بالا و سریع این نوع نرم افزار به توانایی سخت افزاری کلاینت یا کاربر پشت سیستم ربطی ندارد چرا که محاسبات پیچیده از راه دور در سرور انجام می شود و ما میتوانیم با یک سیستم ساده یا یک موبایل دستورالعمل های پیچیده ای را اجرا کنیم.

یکی شرکت های رندر 3D که سخت افزارهای قدرتمندی دارد با ایجاد بستری از طریق اینترنت، با ارتباط با نرم افزار نصب شده روی کامپیوتر مشتریان دستورالعمل های پیچیده را روی سرور های خود اجرا میکند و بابت این خدمت مبلغی را دریافت می کنند، مثلا خرید یک ابررایانه میلیارد های تومان هزینه دارد اما با استفاده از خدمات الکترونیکی و ارتباطات ابری یا Cloud Computing محاسبات را روی ابرها انجام می دهد.





مزایا و ویژگی های نرم افزارهای تحت وب :

 برای انجام نرم افزارهای تحت وب به هیچ فرآیند پیچیده ای برای پیاده سازی در شرکت ها و سازمان های بزرگ نیاز نیست. یک مرورگر وب (web browser) آن چیزی است که مورد نیاز است.

 نرم افزارهای تحت وب عموما نیاز به هیچ فضای حافظه برای استفاده در سیستم های کاربران (clients) ندارد. همچنین بدون نیاز به نصب هیچ برنامه ای نرم افزار اجرا می شود.

 کاربران (clients) هیچ گاه نیازی به فرآیند به روز رسانی ندارند. زیرا آخرین تغییرات در سرور (server) مرکزی پیاده سازی می شود.

 نرم افزارهای تحت وب به سادگی با خدمات مبتنی بر وب (مانند ایمیل) یکپارچه و هماهنگ می شوند.

 با توجه به سازگاری مرورگرهای وب (web browser)، سیستم های عامل در اغلب موارد (ویندوز، مکینتاش، لینوکس و …) هیچ مشکلی با اجرای نرم افزارهای تحت وب نخواهند داشت.

 نرم افزارهای تحت وب سریع تر اجرا شده و با ایجاد سطوح دسترسی بهتر مدیریت می شوند.

 داده ها در فضای امن نگهداری شده و با هزینه کم انتشار می یابند.

 قابلیت استفاده خارج از شبکه و داخل شبکه ( بدون مرز جغرافیایی ) را دارند. همچنین میتوانند با دیگر بانک‌های اطلاعاتی داخل شبکه ارتباط برقرار کنند.

 نرم افزارهای تحت وب چند کاربره بوده و به تعداد نامحدود کاربر میتوانند از آن استفاده کنند.

 با درنظرگرفتن سهولت دسترسی و استفاده و همچنین پرتابل بودن نرم افزارهای تحت وب، باعث بالا رفتن سرعت و افزایش راندمان کاری می شوند.

 به دلیل قابلیت اجرای هرگونه پردازش و محتوا می توانند چندمنظوره باشند.

 با درنظرگرفتن این موضوع که نرم افزارهای تحت وب براساس نیاز به صورت اختصاصی طراحی می شوند، قابلیت‌های ظاهری و طراحی بیشمار و نامحدودی دارند.